چه دلایلی باعث عدم کنترل اشتها و گرسنگی های مفرط می شوند

چه دلایلی باعث عدم کنترل اشتها و گرسنگی های مفرط می شوند، کشف دلایلی که منجر می‌شود نتوانید اشتها را کنترل نمائید از اهمیت ویژه‌ایی برخوردارند زیرا گرسنگی مفرط می‌تواند سرمنشاء مشکلات جسمانی و روانی باشد و البته مرتفع کردن این گرسنگی مفرط می‌تواند توده‌ی بدنی فرد را به محدوده‌ی ناسالم و خطرزایی هدایت کند. با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از این دلایل بپردازیم.

وعده‌های غذایی را حذف می‌کنید

یکی دیگر از دلایلی که حذف صبحانه یا وعده‌های دیگر نتیجه‌ی معکوسی دارد، همین گرسنگی مفرط است. رومسی می‌گوید هنگامی که وعده‌ایی را نادیده می‌گیرید و معده‌ برای مدت طولانی خالی می‌ماند، ترشح هورمون گرسنگیghrelin افزایش می‌یابد که اشتهای شما را چندین برابر می‌نماید. در عین حال ترشح ghrelin لوله‌ی گوارشی را تحریک کرده تا بیش از پیش منتظر غذا باشد. ترشح هورمون گرسنگی فراتر از حد رفته، بالطبع ولع نسبت به غذا چندین برابر می‌شود. سرانجام هنگامی که غذا را تسلیم معده می‌کنید او نیز زیاده‌روی می‌کند. به عنوان یک قانون کلی، بیش از ۴ تا ۵ ساعت بین وعده‌های غذایی وقفه ایجاد نکنید. حتی چنانچه از صبحانه متنفرید، سر صبح چیزهایی از قبیل ماست، کره‌ی بادام زمینی یا چند تکه سیب یا حتی اسموتی شیر سویا میل کنید.

هیجان کاذب ناشی از تماشای تصاویر غذا دارید

دستورهای آشپزی، عکس ناهار دوستانتان در فیسبوک، تبلیغات دیر وقت تلویزیون درباره‌ی پیتزا. تصاویری ۲۴ ساعته از غذاها، تعجبی ندارد که همه‌ی اینها دائما ما را تحریک می‌کند که این تصاویر را به دنیای واقعیمان راه دهیم. ارتباط بین آنچه می‌بینید و آنچه آرزو می‌کنید از سوی دانشمندان به اثبات رسیده و طبق آنچه در زیر آمده قابل استناد است: مطالعه‌ایی که در سال ۲۰۱۲ در مجله‌ی چاقی به چاپ رسید حاکی از آن بود که تنها با نگاه کردن به غذاها ترشح ghrelin، هورمون گرسنگی افزایش می‌یابد. مون معتقد است تصور غذا در ذهن نیز تاثیرات مشابهی دارد. او اضافه می‌کند که بوی مطبوع غذاها موجب تشدید واکنش‌های جسمانی غیرارادی می‌گردد: بزاق دهان ترشح می‌شود، معده منقبض می‌شود و به نوعی دچار سوزش شده و تیر می‌کشد. البته قطعا امکان حذف کامل دیدن یا استشمام بوی غذا وجود ندارد. اما تلاش کنید کمتر در معرض آنها قرار بگیرید، از تماشای تبلیغات تلویزیونی غذاها در تلویزیون پرهیز کنید و از دنبال کردن دستور پخت و تصاویر غذاهای اینستاگرام خودداری کنید.

غذا را سریه قورت می‌دهید

هنگامی که غذای خود را تند و تند قورت می‌دهید، گرچه معده‌ی شما پر می‌شود اما به مغزتان زمان کافی نمی‌دهید تا این پری را ثبت کند. هنگامی که مغز شما هنوز در ابهام است، اشتهایتان هم زیاد، به هین ترتیب به خوردن ادامه می‌دهید. طبق مطالعه‌ایی که در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسید، این ادعا اثبات شد و مشخص شد که خوردن غذا با سرعت متعادل موجب ترشح هورمون‌هایی می‌شود که به مغز فرمان می‌دهد، دیگر کافیست. سعی کنید غذای خود را آرام بجویید، طعم و عطر هر تکه را بچشید و از آداب یک وعده‌ی خوب لذت ببرید. پیش از آنکه تصمیم بگیرید دوباره به سراغ غذا بروید، ۲۰ دقیقه صبر کنید. رومسی خاطر نشان می‌کند که در این ۲۰ دقیقه به مغز زمان کافی می‌دهید تا سیگنال‌های اشباع‌شدگی را مخابره کند.

تحت درمان خاصی هستید

داروهایی که به طور منظم برای درمان بیماری‌های خاصی مصرف می‌کنید نیز می‌تواند عامل شبیخون زدن به یخچال باشد. رومسی معتقد است که داروهای ضدافسردگی مانند زولوفت و پاکسیل، همچنین کورتیکوستروسیدها، برخی داروهای تجویزی برای درمان بیماری‌های سیستم ایمنی تا آلرژی‌ها، تنگی‌نفس التهابات روده‌ایی و برخی از انواع سرطان، همه و همه بر اشتها تاثیر می‌گذارند. چنانچه ملزم به مصرف این داروها هستید و پس از صرف وعده‌ی غذایی متوسط همچنان احساس گرسنه دارید با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت امکان داروهای شما را تغییر دهد.

برگرفته از سایت مجله سلامت