بررسی سه دلیل گرسنگی کاذب: "از دست رفتن آب بدن"، "عدم داشتن خواب راحت" و "علاقه شدید به کربوهیدرات های نشاسته ای"

بررسی سه دلیل گرسنگی کاذب: "از دست رفتن آب بدن"، "عدم داشتن خواب راحت" و "علاقه شدید به کربوهیدرات های نشاسته ای"، ورزش‌های سنگین در باشگاه یا باردار بودن یا دوران قبل از قاعدگی از جمله نکاتیست که باید در باب افزایش اشتها مد نظر داشته باشید. اما اگر همیشه و بدون هیچ دلیلی همانند یک چاه بی‌انتها هستید که هیچ‌گاه پر نمی‌شود، پس حتما مشکلی وجود دارد. در این مقاله به بررسی سه عامل "از دست رفتن آب بدن"، "عدم داشتن خواب راحت" و "علاقه شدید به کربوهیدارت های نشاسته ای" پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

آب بدنتان از دست رفته

دکتر آلیسا رومسی، سخنگوی انجمن تغذیه و رژیم غذایی معتقد است چنانچه بدن شما حقیقتا نیازمند مایعات باشد این کم آبی خفیف اغلب به شکل گرسنگی بروز می‌کند. هیپوتالاموس، آن بخش از مغز که گرسنگی و تشنگی را تنظیم می‌کند، سردر گم می‌شود. هنگامی که در بدن کم آبی به وقوع می‌پیوندد، سیم‌ها در تودر توی هیپوتالاموس گم می‌شوند، درست هنگامی که یک بطری آب نیاز دارید وسوسه‌تان می‌کنند تا یک بسته چیپس بخورید. رومسی توصیه می‌کند برای اجتناب از وقوع این امر، حتی‌الامکان بسیار آب بنوشید، صبح خود را با یک لیوان آب آغاز کنید. اگر در روزهایی که آب چندانی ننوشیده‌اید احساس گرسنگی کردید، ابتدا یک لیوان آب بنوشید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه منتظر بمانید و ببنید که چطور گرسنگی شما فروکش می‌کند.

خواب راحت ندارید

پس از بیداری ازخواب شبانه‌ی ناقص، دو هورمونی که با اشتها درارتباطند شروع به توطئه‌چینی بر علیه شما می‌کنند. به باورِ رومسی خواب ناکافی موجب خروش هورمون ghrelin، هورمونی که اشتها را تحریک می‌کند، می‌شود، در عین حال میزان leptin یعنی هورمونی احساس سیری به ما می‌بخشد را کاهش می‌دهد. عدم خواب منظم و کافی موجب ولع سیری‌ناپذیر به غذا می‌گردد. پس از خواب ناکافی، احتمالا به طور جدی احساس خستگی مفرط و گیجی بر شما غالب می‌شود. سیستم بدنی شما از کمبود انرژی بر هم ریخته و ولع شدیدی به کربوهیدرات‌های شیرین پیدا می‌کنید، حتی اگر چندان هم گرسنه نباشید. اگر ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه را در برنامه‌ی شبانه‌روزی خود جای دهید، نه تنها انرژی از دست رفته‌ی را باز می‌یابید بلکه هورمون‌های گرسنگی نیز خود به خود تنظیم می‌شوند.

عاشق کربوهیدرات‌های نشاسته‌ایی هستید

تا به حال توجه کردید که پس از خوردن یک دونات یا کلوچه چطور وسوسه می‌شوید که دومی را هم بخورید و تا تمام جعبه را تمام نکنید دست بردار نیستید؟ این کشش مغز به سوی کربوهیدرات‌های نشاسته‌ایست. مون معتقد است که کربوهیدرات‌های ساده که در غذاهای شیرین، حاوی آرد سفید مانند شیرینی‌جات، بیسکوئیت‌ها و کلوچه‌ها یافت می‌شوند، موجب جهش ناگهانی شاخص قند خون می‌شود و کمی بعد به طور ناگهانی موجب افت آن می‌گردد. این افت قند خون موجب گرسنگی شدید و تمایل شدیدتر به کربوهیدرات‌های نشاسته‌ایی شده و این چرخه همچنان ادامه می‌یابد. برای جلوگیری از نوسانات شدید قند خون حتی‌الامکان از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های ساده اجتناب کنید. به پیشنهادِ دکتر مون مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده را بعلاوه‌ی غذاهای حاوی مقادیر فراونی فیبر ترکیب کرده و میل نمائید. بادام، سیب، دانه چیا و پسته گزینه‌های سالمی هستند که از دردهای روحی و جسمی گرسنگی کشیدن‌های شدید ممانعت می‌کنند.

برگرفته از سایت مجله سلامت